Europa,  Reise

48 timer i Krakow

Det er utrolig hvor mye man får gjort på bare to døgn, selv uten en konkret plan.

For litt siden var vi på en liten tur til Polen, nærmere bestemt Krakow. Ettersom dette var en bursdagsgave til min kjære kunne han ikke få vite noe om den før selve bursdagen, som var bare få dager før avreise. Dette førte til at lite var planlagt på forhånd, men vi hadde begge noen formeninger om hva vi ville få ut av turen. Mest av alt ville vi bare ha litt fri, nyte god mat og drikke, men også få med oss noe «turistete». Ingen av oss hadde besøkt byen før, og derfor var det visse ting vi følte at vi burde se.

Vi bodde på Hotel Polski, som ligger perfekt til i gamlebyen, rett ved Florianporten, og kun fire minutters gange fra Stortorget, hvor det kryr av restauranter. Shoppingmulighetene var også innen en kort spasertur. For oss var dette helt perfekt.

DAG 1:

Den første dagen startet med tidlig insjekk på hotellet, og deretter en bedre lunsj på en italiensk restaurant ved Stortorget. Der kunne jeg ha sittet hele dagen, og bare sett på folk som gikk forbi, mens jeg nøt maten, været, og alle de fine blomstene rundt. For noe av det som overrasket meg mest med byen var nok hvor fin den var med masse blomster, parker, og koselige bygninger. Mye mer romantisk enn forventet.

Deretter gikk vi ca. 15 minutter til Wawel høyden, rett ved Wisla elven. På høyden ligger Kongeslottet på Wawel, og Wawel-katedralen. Der møtte vi på et brudepar (noe som var ekstra stas å se for en kommende brud). Dette var visst et veldig vanlig sted å ta bryllupsbilder, og jeg skjønner hvorfor. Bildet på toppen er fra Wawel høyden, og bildene under også.

Nede ved elven så vi Wawel-dragen, eller «Smok Wawelski» som den heter på polsk. Legenden sier at denne dragen bodde i en hule ved slottet, og at den spiste innbyggere i byen. Ingen snill drage altså. I dag står det en skulptur av dragen, som spruter ild i ny og ne.

Etter å ha ruslet litt rundt fant vi en koselig bar i en rolig gate. Er det en ting Krakow har nok av så er det nettopp det; koselige barer, cafeer og restauranter. Det var nesten vanskelig å velge hvilke vi skulle besøke, så derfor stoppet vi innom mange forskjellige, og prøvde litt av hvert. En drink ett sted, en is et annet. Middag og lunsj ble stort sett valgt ut i fra anbefalinger fra andre.

Etter flere timer med vandring rundt i byen gikk vi innom en dagligvarebutikk, kjøpte med oss litt drikke og snacks, og satte oss i en av parkene. Det var helt herlig å sitte der og bare nyte livet.

På vei tilbake til hotellet endte vi opp med å gjøre det nesten alle turistene gjorde, nemlig hoppe inn i en liten golfbil, og bli med på en times guidet tur gjennom hele byen. Guiden/sjåføren vår var ett år yngre enn oss, og hadde i tillegg til mye kunnskap om byen, også mange fine tips som var innenfor vårt interessefelt. Han fortalte hvor man kunne kjøpe den billigste ølen, hvilke polsk øl det var verdt å prøve, hvor man fikk den beste burgeren, og hvor det var smartest å ta ut penger, for å unngå høye gebyrer (nå skal det sies at Polen er et moderne land, og vi brukte ikke kontanter i det hele tatt).

Middagen endte opp med å bli på hotellrestauranten, for vi orket rett og slett ikke å bevege oss noe mer den dagen. Denne restauranten serverte polsk mat, og jeg elsker å prøve den lokale maten når jeg er ute og reiser. Men jeg må være ærlig å si at det ikke ble en ny favoritt.

DAG 2:

Det beste med å bo på hotell er frokosten. Den følelsen å velte ut av sengen, subbe ned til en stor frokostbuffet, og plukke med seg alt som er godt. Herlig!

Etter frokost brukte vi litt for lang tid på Zara, for jeg trengte en hatt ettersom solen var så sterk, og vi skulle være ute hele dagen. De som kjenner meg godt skjønner kanskje at sannsynligheten for at jeg kom ut med kun én hatt er liten. Neida, det ble nok litt mer enn som så.

Men heldigvis rakk vi den planlagte lunsjen, anbefalt av guiden i golfbilen. Det ble en «zapiekanka» på hver av oss, og den beste var visst å finne i det jødiske kvarteret. Derfor gikk vi dit. En «zapiekanka» regnes som hurtigmat, men smaker helt himmelsk. Det er rett og slett en halv baguette, fylt med ost, sopp og masse grønt. Det var utrolig mange forskjellige varianter, både med og uten kjøtt, men den jeg beskrev er vel den klassiske. Dette er absolutt noe jeg vil anbefale videre til andre, å kjøpe en «zapiekanka» her (de finnes i hele byen, men her skulle de altså være best). Prisen var også latterlig lav.

Etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å dra til Auschwitz. Vi var veldig usikker på om dette var noe vi ønsket å gjøre, men syes det er en så viktig del av historien at vi burde dra dit. Vi booket turen dagen før, og småjogget tilbake til Stortorget, hvor vi skulle møte for turen.

Jeg har hørt mye fælt fra andre som har vært der, og hadde innstilt meg på det verste. Og det var det jo også, men likevel var det ikke så sterkt som jeg hadde fryktet. Ikke misforstå meg, for jeg synes det er helt grusomt at det som har skjedd faktisk har skjedd, og det gjør noe med en når en får det så tett på, men jeg var litt lettet over at det var så «museumifisert» (eller hva jeg nå skal kalle det). Vi gikk sammen med en gruppe mennesker, etter en engelsktalende guide, og det var mye mer bilder og tekst, og mindre «bevarte rom» enn jeg hadde forventet. Selv om det var virkelig, så virket det litt uvirkelig også, da alle gjenstander var i rom med glassvegg, og mange av rommene var pusset opp eller revet.

Vi hadde omvisning både i Auschwitz og Birkenau, og jeg tror begge lærte en hel del av å være der. Vi konkluderte i alle fall med at det var greit å gå der med en guide (selv om jeg hater å dilte etter en guide), og ikke på egenhånd.

Etter en lang dag med mye historie ble vi kjørt tilbake til byen, og avsluttet med en deilig middag ute.

Flyet vårt hjem gikk på formiddagen dagen etter, og jeg synes at vi fikk gjort en hel del på de 48 timene, men likevel hadde vi tid til å nyte livet også. Nå teller jeg dager til neste reise, og den blir hakket mer eksotisk. Snart setter vi oss på et fly til andre siden av jorden.